„Het belemmeren vertegenwoordigt lineaire de groeimislukking toe te schrijven aan slechte voeding en vóór en na beide besmettingen geboorte,“ Dr. Richard D. Semba, van de School van Johns Hopkins van Geneeskunde, Baltimore, Maryland, en de collega's verklaren in hun rapport. Het belemmeren in vroege kinderjaren wordt geassoci?ërd met slechte cognitief, motor, en sociale en emotionele ontwikkeling en verhoogde mortaliteit.
Team van Semba bekeek indicatoren van de kindgroei, ouderlijk onderwijs, en sociale en economische status in bijna 600.000 families in Indonesië en bijna 400.000 in Bangladesh.
In de families van Indonesië, ruwweg was één derde kinderen jonger dan leeftijd 5 groei-belemmerd, vonden de onderzoekers. Het grotere onderwijs in de moeder verminderde de kansen van kind die door 4.4 percenten in stedelijke montages en 5.0 percenten in landelijke montages voor elk extra jaar van officieel onderwijs belemmeren. Het grotere onderwijs in de vader verminderde de kansen van het belemmeren door 3 percenten voor elk extra jaar van onderwijs.
In Bangladesh, waar leidde de helft van de kinderen getoond tekens van het belemmeren, elk extra jaar van onderwijs een ontvangen moeder tot een 4.6 percentendaling in risico van kind het belemmeren, terwijl elk extra die jaar van onderwijs door de vader wordt voltooid tot een daling van het risico van kind het belemmeren van 2.9 percenten in landelijke montages en 5.4 percenten in stedelijke montages leidde.
Verhoogd gebruik van „gezondheid-bevorderend“ gedrag door opgeleide ouders -- als het krijgen van hun jonge geitjes ingeënt en het geven van hen vitaminesupplementen -- kan helpen de bevindingen verklaren, stellen Semba en de collega's voor. Zij vonden bewijsmateriaal van dit in de Indonesische families.
Er zijn waarschijnlijk andere factoren eveneens bij spel, nota's Dr. Theodore D. Wachs van Purdue Universiteit, West-dieLafayette, Indiana in commentaar met de studie wordt gepubliceerd.
Bijvoorbeeld, kunnen de opgeleide moeders grotere input in besluitvorming hebben -- als waar en hoe te om inkomen te besteden -- en de studies hebben aangetoond dat de moeders eerder zullen dan vaders familiemiddelen op manieren toewijzen die de voeding van hun kind, gezondheid en, uiteindelijk, hun fysieke groei bevorderen.
De studies hebben ook aangetoond dat de goed opgeleide vrouwen minder geschikt om aan depressie zijn te lijden dan hun minder opgeleide tegenhangers, en de zuigelingen van moeders met depressie zijn op verhoogd risico voor de groeimislukking.
BRON: The Lancet, 26 Januari, 2008.
Auteursrecht © 2008 Beperkt Reuters. Alle voorgebe*houde rechten. De heruitgave of de herdistributie van de inhoud van Reuters, die door het ontwerpen of gelijkaardige middelen omvatten, zijn uitdrukkelijk belemmerd zonder de vroegere geschreven toestemming van Reuters. Reuters zal niet voor om het even welke fouten of vertragingen in de inhoud aansprakelijk zijn, of voor om het even welke die acties in afhankelijkheid daarop worden gevoerd. Reuters en het het gebiedembleem van Reuters zijn gedeponeerd handelsmerken en handelsmerken van de Groep van Reuters bedrijven rond de wereld. |