| Laatst bijgewerkt: 2008-01-22 14:46: 46 -0400 (de Gezondheid van Reuters)
NEW YORK (de Gezondheid van Reuters) - het niveau van een persoon van vitamine C kan zijn of haar waarschijnlijkheid voorspellen van het hebben van een slag, volgens een studie op lange termijn van zowat 20.000 ingezetenen op middelbare leeftijd en oudere van Norfolk, het Verenigd Koninkrijk.
Tijdens een gemiddelde follow-up van 9.5 jaar, kwamen 448 slagen in de studiebevolking voor. De onderzoekers vonden dat de mensen met de hoogste vitamine Cconcentratie bij het begin van de studie een 42 percenten lager risico van slag meer dan 10 jaar in vergelijking met die met de laagste niveaus van vitamine C hadden.
Het beschermende effect van vitamine C tegen slag bleef na het rekenschap geven van factoren die het risico, zoals leeftijd, geslacht, het roken, alcoholopname, de index van de lichaamsmassa, bloeddruk, cholesterol, fysische activiteit, diabetes, vroegere hartaanval, supplementgebruik, en sociale klasse konden beïnvloeden.
Dr. Phyo K. Myint van de Universiteit van Cambridge, het UK, en de collega's rapporteren de studie in het Amerikaanse Dagboek van Voeding resulteert. |