„In de studie zelf, maakten de auteurs een sterke kant dat zij niet konden besluiten dat de vitamine C direct slagrisico vermindert,“ zeiden Dr. Keith Siller, medische directeur van Centrum van de Zorg van de Slag van het Universitaire Medische Centrum van New York het Uitvoerige. „Het is niet noodzakelijk de vitamine C zelf. De vitamine C kan een teller van een algemene gezonde levensstijl zijn, en de hoge niveaus van plasmavitamine C betekenen waarschijnlijk dat u meer bewuste gezondheid.“ bent
Dr. Mark Levine, leider van de moleculaire en klinische voedingssectie bij het Nationale Instituut van de V.S. van Diabetes en de Spijsverterings en Ziekten van de Nier, was het ermee eens dat de vitamine C alleen waarschijnlijk niet van de vermindering van het slagrisico de oorzaak is.
„Het is enkel een vereniging. Het zou vitamine C kunnen zijn, zou het vitamine C plus andere voedingsmiddelen kunnen zijn, en het zou andere dingenonafhankelijke van vitamine C kunnen zijn. De mensen die veel vruchten en groenten eten kunnen minder snel voedsel eten,“ bovengenoemde Levine, die ook mede gecreëerd een hoofdartikel in de zelfde kwestie van het dagboek.
Het echte bericht, bovengenoemde Levine, is dat de mensen meer vruchten en groenten zouden moeten eten om slag en andere gezondheidsproblemen te verhinderen. „Krijg vijf of meer vruchten en groenten dagelijks in een regenboog van kleuren,“ hij adviseerde.
De nieuwe studie omvatte informatie van meer dan 20.000 mensen tussen de leeftijden van 40 en 79 van het Verenigd Koninkrijk. Alle deelnemers voltooiden een gezondheidsvragenlijst, en één bloedsteekproef werd geanalyseerd voor vitamine Cniveaus voor elke studievrijwilliger.
De gemiddelde vervolgtijd was 9.5 jaar, en de definitieve studie omvatte bijna 200.000 person-years. Tijdens die tijd, hadden 448 van de studiedeelnemers een slag.
Na het compenseren van andere risicofactoren, zoals geslacht, het roken geschiedenis, de index van de lichaamsmassa, bloeddruk, cholesterolniveaus, diabetes, alcoholconsumptie, fysische activiteit en een geschiedenis van hartkwaal, vonden de onderzoekers dat die met de hoogste niveaus van vitamine C in hun bloed een 42 percenten verminderd risico van slag in vergelijking met die met de laagste niveaus hadden.
Het verschil tussen de vitamine Cniveaus tussen de laagste en hoogste groep vertaalt ruwweg dagelijks aan ongeveer één extra fruit of groente, volgens de studie.
De „sterke omgekeerde vereniging tussen plasmavitamine C en slag stelt voor dat de plasmavitamine C waarschijnlijk een goede biomarker zal zijn van welk oorzakelijke factoren ook slagrisico beïnvloeden, het meest aannemelijk schreef de dieetopname van installatievoedsel,“ de auteurs van de studie.
„Deze studie bewees niet dat de vitamine C direct deze voordelen veroorzaakt. Het zou op iets anders kunnen worden betrekking gehad u in uw dieet doet. Wij weten enkel wat niet het mechanisme dat slagrisico vermindert,“ bovengenoemde Siller, die toevoegde, „Mensen zou moeten nog met de Amerikaanse Dieetaanbevelingen van de Vereniging doorgaan om meer vruchten en groenten in hun dieet op te nemen is. Sleep aan de opslag mee om vitamine C geen supplementen te kopen.“
„Velen, vele studies tonen een sterke vereniging tussen zij die vruchten en groenten en een gezondheidsvoordeel eten, en dat voordeel komt uit het eten van voedsel, niet supplementen,“ toegevoegde Levine.
Meer informatie
Om meer over slagpreventie te leren, bezoek het Nationale Instituut van Neurologische Wanorde en Slag. |