Een totaal van 2.031 vrouwen ontwikkelden cataracten tijdens de studie. Toen de deelnemers in vijf die groepen verdeeld werden op de hoeveelheid luteïne en zeaxanthin worden gebaseerd die zij hebben verbruikt, die in de groep die (ongeveer 6.716 microgrammen per dag) lager het meest gehad een 18 percentenkans verbruikte om cataracten te ontwikkelen dan zij die de minst (1.177 microgrammen per dag) verbruikten. Één vijfde dat de meeste vitamine E van voedsel verbruikten en supplement-ongeveer 262.4 milligrammen per dag-waren 14 percenten minder die waarschijnlijk dan één vijfde dat de minst (4.4 milligrammen per dag) kreeg.
„Samenvattend, wijzen deze prospectieve gegevens van een grote cohort van vrouwelijke gezondheidsberoeps erop dat de hogere opnamen van luteïne/zeaxanthin en vitamine E met verminderd risico van cataract worden geassoci?ërd,“ de auteurs schrijven. „Hoewel de betrouwbare gegevens van willekeurig verdeelde proeven voor vitamine E en andere anti-oxyderende vitaminen accumuleren, verdeelde proefgegevens voor luteïne/zeaxanthin willekeurig ontbreken. Dergelijke informatie zal helpen om de voordelen van supplementair gebruik van luteïne/zeaxanthin te verduidelijken en het betrouwbaarste bewijs te leveren waarop om volksgezondheidsaanbevelingen voor cataractpreventie door vitamineaanvulling te baseren.“
###
(Boog Ophthalmol. 2008; 126 [1]: 102-109. Beschikbaar pre-embargo aan de media in www.jamamedia.org.)
De Nota van de redacteur: Deze studie werd gesteund door onderzoekbeurzen van de Nationale Instituten van Gezondheid en door DSM VoedingsProducten, Inc. Gelieve te zien het artikel voor extra informatie, met inbegrip van andere auteurs, auteursbijdragen en toetreding, financiële onthullingen, financiering en steun, enz. |